Titel

1. Vintage

2. On a Misty Night

3. A Flower is a Lovesome Thing

4. Elson's Energy

5. Slay the Giant

6. We See

7. Ask Me Now

Jerome Sabbagh - Vintage

180g Vinyl, LP - SSC 1698 LP - UVP 60,00 €

1988 kam der damals 15-jährige Saxophon-Schüler Jérôme Sabbagh in den Genuss, Zuschauer eines Stan Getz-Konzertes in Paris zu sein. Auf der Bühne mit dabei: Jazz-Pianist Kenny Barron. Zutiefst beeindruckt vom Zusammenspiel dieser zwei Meister, hatte das Konzert nachhaltigen Einfluss auf Sabbaghs musikalische Entwicklung und Karriere. 32 Jahre später ließ der Saxophonist nun seinen Traum wahr werden – eine eigene Aufnahme mit Barron am Piano. Das Ergebnis ist das Album „Vintage“, eine Hommage an die „guten alten“ Jazz-Helden, ist der Franzose doch Freund des traditionellen, gradlinigen Jazzes. Das Quartett wird hochgradig ergänzt von Joe Martin am Bass und Barrons Stamm-Schlagzeuger Jonathan Blake.

Zum Einstieg gibt es eine Eigenkomposition Sabbaghs, den melodischen Titelsong „Vintage“, der mit einem Latin-gespickten Finale und feurigen Saxophon- und Piano-Improvisationen einen gelungenen Auftakt bildet. Weitere Stücke, die sein Gespür für stimmige Kompositionen zeigen, sind „Slay The Giant“ und das fröhliche, brasilianisch angehauchte „Elson’s Energy“. Mit Billy Strayhorns „A Flower is a Lonesome Thing" und Monks „Ask Me Now" erwarten den Hörer zwei wunderbare, im Duo gespielte Balladen, während Tadd Damerons „On a Misty Night" (ein gemeinsames Lieblingsstück Sabbaghs und Barrons) unfassbar lässig fließt und ein prächtiges Piano-Solo mitbringt. Ein weiterer Monk-Titel ist das groovende „We See“.

Die Aufnahmen fanden 2020 bei Oktaven Audio auf analogem Mehrspurband durch Ryan Streber statt, die Abmischung durch Pete Rende auf einem Ampex 351 Röhrenbandgerät auf ½-Zoll-Band. Das Remastering übernahm Legende Bernie Grundman.

Diese einzigartige, ungezwungene Begegnung zeigt, wie schön Musik fließen kann - „Vintage“ lädt zum Genießen ein.

Wir empfehlen die Verwendung von „L’Art du Son“- LP-Reiniger für die Nasswäsche Ihres Vinyls. Auch neue Platten aus hochwertiger Fertigung profitieren davon noch einmal.

    And oh boy, the sound. Hi-fi by 50's standards and that's meant as a serious compliment. The tonal character is warm, the spatial perspective wide and deep with the musicians appearing in a space and not in your face, but what most stands out is the transparency and the lack of "its recorded" artifice. By modern standards Blake's drum kit probably sounds distant—the sizzle of his cymbals and the precision of his stick hits might barely register if your system has been warmed up to make bright modern recordings sound tolerable, but one set up to deliver the news, bad and good will surely draw you in and let you turn up the volume as high as like.

    - Michael Fremer, trackingangle.com

     

    While Sabbagh’s previous recordings were very good, with Vintage, Sabbagh has propelled himself to the front rank of young tenor players before the public. He’s a fine composer and a superb player. And like all great musicians, he knows how to surround himself with excellence.

    The recording is from Audiophile Demo Land. Warm, detailed, great bass from Barron’s left hand, plucky string bass and splashy-as-hell cymbals all with a focused Van Gelder-style recording. No higher praise from me. And always present, Sabbagh’s ethereal sound floating above, slightly left.

    audiophilia.com

     

    . . . Jerome's tone on tenor and soprano saxophones is assertive and tender, drawing you in. Piano legend Kenny Barron must have heard the same qualities and more, since he's on the keyboard, with bassist Joe Martin and drummer Jonathan Blake. Best of all, Jerome gave Barron plenty of solo space, making this album particularly special. . . . Jerome brings sensitivity and intelligence to his playing and composing, and with Barron, Vintage has enormous maturity and grace. Spring for the vinyl if you can. Jerome is an audiophile, and meticulously oversaw the mastering and production. . . .

    Jazzwax.com / 2023/12

    This is an album with serious audiophile cred. It was recorded to analog tape on a Studer A800 MKIII at 30ips, by Ryan Streber at Oktaven Audio in Mount Vernon, New York. It was mixed, also at 30ips, on a custom, tubed Ampex 351, by Pete Rende. Bernie Grundman mastered it for vinyl and cut the lacquer, direct from analogue tape, on an all-tube-system. The executive producer for the vinyl version ist Hervé Delétraz of darTZeel, who, Sabbagh told me, helped finance the mastering and pressing. Sabbagh listened to the acetates and test pressings at Ana Might Sound in Paris. As you might suspect after hearing that all, Sabbagh himself is an audiophile. . . .

    - Jim Austin, Stereophile, Ausgabe 2/2024